Jídelníček pro děti – pár rad a inspirací pro rodiče

Pochutiny, které tvoří kvalitní a vyvážený dětský jídelníček.

Jídelníček je pro dítě stejně důležitý, jako pitný režim. Spousta rodičů však nemá úplně ideální představu o tom, co jejich děti v určitém věku potřebují. Neví, jakým neduhům se v rámci stravování vyhnout a co do jídelníčku naopak zakomponovat. Jestliže v této oblasti také trochu tápete, přinášíme Vám několik hodnotných informací.

  • Tipy pro předškolní děti.
  • Doporučení pro mladší školáky.
  • Ideální strava pro starší školáky.
  • Jídelníček pro dospívající a mladistvé.
  • Rady, tipy a mnohé jiné.

Různé věkové kategorie mají odlišné požadavky

Na počátku všeho si musíte uvědomit jednu zásadní věc. Stravování malého dítěte bude určitě jiné nežli příprava jídla pro mladistvého. S přibývajícím věkem se objevují další a další věci, na které byste si měli dát v rámci jídelníčku pozor. V níže uvedené tabulce Vám prozradíme, na jaké věkové kategorie se zaměříme.

OznačeníVěková kategorie
Předškolní děti3 až 6 let
Mladší školáci7 až 10 let
Starší školáci11 až 15 let
Dospívající děti16 až 18 let
Jaké jsou základní věkové kategorie dětí ohledně stravování?

Je logické, že jídelníček musí být odlišný pro každou z těchto věkových kategorií. Pokud tedy chcete podpořit zdravý životní styl u svých ratolestí, začtěte se do níže uvedených řádků.

Jídelníček pro předškolní děti je spojen také s odpovídajícím pitným režimem. Děti by v tomto věku měly vypít kolem jednoho litru tekutin denně.

František M., Brno, výživový poradce.

Jídelníček pro předškoláky

U dětí ve věku od tří do šesti let to bude celkem jasné. Klaďte větší důraz na mléčné výrobky a mléko, protože děti jsou ve vývinu a rostou. Důležitý je především vápník. Snažte se při vaření vyhýbat soli a dejte raději přednost bylinkám. Nejlepší způsoby přípravy jídla jsou dušení, pečení a vaření. Dítě by mělo jíst minimálně pětkrát denně, z čehož musí být tři hlavní jídla. K nim si připočtěte dvě nebo tři svačiny.

Zdravá strava musí být základní součástí dětského jídelníčku.

Mladší děti a jejich jídelníček

U mladších dětí ve věku mezi sedmi až deseti lety klaďte důraz na dostatečný energetický přísun. Ratolesti jsou daleko živější a mají více fyzických aktivit. Jídelníček by měl být tvořen vydatnou stravou, takže je ve škole posílejte na pravidelné obědy a připravujte jim obsahově vyvážené svačiny. Rozhodně je dobré odbourat jakékoliv bufetové stravování.

S věkem roste také chuť

Když z Vašich malých ratolestí vyrostou velcí školáci, kterým je kolem patnácti let, měli byste opět upravit jídelníček. Oproti dětským létům je určitě dobré, že takové děti jsou schopny konzumovat v podstatě cokoliv. I přesto nepolevujte a myslete na výživovou stránku věci. Děti ve věku od jedenácti do patnácti let velice často sportují, proto cilte například na dostatečný přísun vitamínu B12. Ten je obsažen například v mase a v mléčných výrobcích. Dále musí vhodný jídelníček obsahovat dostatek železa a fosforu. I v tomto věku ke kladen velký důraz na energetickou hodnotu, protože děti jsou stále živé a hyperaktivní.

Jídelníček v otázkách a odpovědích

Nyní se ale pojďme zaměřit na konkrétní případy. Na reálné tipy, které můžete využít nejenom při stravování svých malých ratolestí, ale také u dospívajících jedinců. Více informací vyčtete z níže uvedených otázek a odpovědí.

Jaké svačiny připravovat dětem ve věku od tří do šesti let?

Ideální je například přesnídávka v kombinaci s rohlíkem. Vyzkoušet můžete chléb s nějakou zdravou pomazánkou. V tomto věku by měla být nejvydatnější snídaně, takže třeba pečivo, tvaroh a spousta ovoce.

Jaký pitný režim by měly mít mladší děti kolem deseti let?

Vzhledem k výraznějším pohybovým aktivitám to bude cca 1,5 až 2 litry za den.

Máte nějaké tipy na dobré večeře?

U mladších dětí to může být chléb s tvarohem a ředkvičkami. Výjimkou není ani pohanková kaše s kakaem. Starší děti si mohou pochutnat na zapečených rajčatech se sýrem a lehkém balkánském salátu.

Co musí obsahovat jídelníček u dospívajících dětí?

Ten by měl být zaměřen především na minerální látky a vitamíny. Zapomeňte na jednoduché tuky nebo spoustu sacharidů. Držte se spíše zdravé výživy.

Jaké svačiny připravovat starším dětem?

Můžete jim nachystat celozrnné pečivo s máslem, šunkou a ředkvičkami. Chutné jsou obložené chleby, vejce, zelenina, a to vše v kombinaci s ovocnými džusy.